Książka jest przeglądem podstawowych argumentów (tradycyjnie zwanych dowodami) za istnieniem Boga. Znajdujemy tu m.in. obszerną analizę argumentu ontologicznego w wersji św. Anzelma, jego wariant kartezjański, najnowsze wersje N. Malcolma, Ch. Hartshorne’a oraz argument kosmologiczny św. Tomasza z Akwinu. Przedstawiona została także argumentacja moralna Kanta oraz rekonstrukcja Hume’a krytyki argumentu teleologicznego. Zaprezentowano również nowoczesne próby godzenia stanowiska nauk przyrodniczych ze stanowiskiem teistycznym (Lecomte du Noüy, F.R. Tennant, R. Taylor).
UWAGI:
Bibliogr. s. 197-212. - Indeksy.
DOSTÊPNO¦Æ:
Dostêpny jest 1 egzemplarz. Pozycjê mo¿na wypo¿yczyæ na 30 dni
James jest jednym z pionierów zachodniej filozofii religii. Ten filozof i psycholog z przełomu XIX i XX wieku, twórca pragmatyzmu, przekonuje, że wiara nie jest czymś irracjonalnym, choć jej "racjonalność" należy do porządku praktycznego, a nie teoretycznego. Eseje na temat filozofii wiary zgromadzone w tym tomie należą do klasycznych już prac z tej dziedziny.Recenzje Notka Recenzje Komentarze czytelników
UWAGI:
Oryg. : "The will to believe and other essays". Indeksy.
DOSTÊPNO¦Æ:
Dostêpny jest 1 egzemplarz. Pozycjê mo¿na wypo¿yczyæ na 30 dni
Transcendencja ma dla Lévinasa charakter etyczny. W Transcendencji etycznej samo pragnienie i miłość są doskonalsze od spełnienia. `Wezwanie Boga - pisze - nie ustanawia stosunku między mną a Nim, który do mnie przemówił; nie ustanawia niczego, co przypominałoby koniunkcję członów - ko-egzystencję lub choćby czysto idealną synchronię. Nieskończoność nie może znaczyć dla myślenia, które zmierza do kresu; ku-Bogu nie jest szukaniem celu. [...] Alternatywa bytu i nicości nie jest ostateczna. Ku-Bogu nie jest procesem bycia: wezwanie odsyła mnie do drugiego człowieka, który nadaje temu wezwaniu sens, do bliźniego, o którego winienem się lękać`.W ten sposób, w Transcendencji etycznej, pojęcie Boga nabiera dla Lévinasa sensu. Bóg nawiedza myśl. Wypowiedzenie słowa `Bóg` nie oznacza jednak Jego ukazania się. `Nieskończony wchodzi w język, nie ukazując się jednak`. (...) Lévinasowska filozofia Boga nie odpowiada na pytanie: Kim jest Bóg? Bóg jest absolutnie Transcendentny. `Świadectwo etyczne jest objawieniem, które nie jest poznaniem` - pisze Lévinas. Pyta raczej, jakie są warunki możliwości, dzięki którym pojęcie Boga po Auschwitz ma jeszcze sens. Istotną i ważną kwestią jest przypomnienie przez Lévinasa obecności Boga w twarzy innego i etyczny sposób jego `poznania`.(Ze wstępu Tadeusza Gadacza)
UWAGI:
Indeksy.
DOSTÊPNO¦Æ:
Dostêpny jest 1 egzemplarz. Pozycjê mo¿na wypo¿yczyæ na 30 dni
Autor jest nie tylko głęboko przekonany o konieczności filozofii dla teologii, ale sam daje wysokiej klasy próbkę własnego filozofowania. Książka składa się z dwóch rozpraw. Pierwsza poświęcona jest związkom między filozofią Boga a metafizyką. Druga rozprawa ukazuje, że niemożliwa jest teologia, która nie jest zdolna przemyśleć filozoficznie relacji Boga i człowieka w perspektywie zagadnienia wolności.
DOSTÊPNO¦Æ:
Dostêpny jest 1 egzemplarz. Pozycjê mo¿na wypo¿yczyæ na 30 dni
Książka czołowego polskiego teologa i filozofa religii jest rzetelną analizą fenomenu religii i doświadczenia religijnego. Poza różnorodnością form życia religijnego ks. Węcławski poszukuje wartości wspólnych ludziom wszystkich epok i kultur.
UWAGI:
Tekst czê¶c. t³. z ró¿nych jêz. Bibliogr. s. 321-327. - Indeksy.
DOSTÊPNO¦Æ:
Dostêpny jest 1 egzemplarz. Pozycjê mo¿na wypo¿yczyæ na 30 dni